Wydawnictwo > Patrologia / Źródła > Kształtowanie się nauki o niebie w teologi patrystycznej I-III wieku - Dariusz Kasprzak
Kategorie
Szukaj
Bestsellery
02. Maryja jest piękna - Andrzej Napiórkowski OSPPE
04. Chciwość w życiu publicznym [EiŻP 5] - red. Władysław Zuziak, Joanna Mysona Byrska
07. Konkordat: ocena z perspektywy 15 lat obowiązywania [ACM 2] - red. Piotr Kroczek
08. Tymoteusz I, Listy I-VIII - przekł., opr. tekstu syryjskiego i wstęp ks. Jan Żelazny
10. Syn Boży i nasz zbawiciel: Studia chrystologiczne [ME, 1] - ks. Janusz Królikowski
Książka
« wróć | |
Kształtowanie się nauki o niebie w teologi patrystycznej I-III wieku - Dariusz Kasprzak | |
![]() | 56,00zł |
ISBN: 978-83-7438-617-3 | |
Miejsce wydania: Kraków | |
Rok wydania: 2017 | |
Ilość stron: 416 | |
Koszyk: do koszyka | |
Ocena: 0 | |
SPIS TREŚCI: Wstęp 1. Biblijne terminy, koncepcje i obrazy dotyczące nieba 1.1. Biblijne terminy i koncepcje hebrajskie dotyczące nieba • (ʻēden) Eden, (gan `ēden) ogród (w) Eden • (šāmajim) – niebo • (ʻolām) – długi czas, trwanie 1.2. Biblijne terminy i koncepcje greckie dotyczące nieba • (anabainō) – wstępować, wchodzić • (anō) – powyżej, na wysokości, ponad • (ouranos) – niebo • (paradeisos) – ogród, park, raj • (orao) – patrzeć, widzieć • trwanie, przyszłość, wiek; trwałość, wieczność 1.3. Rozwój biblijnej koncepcji nieba • Znaczenia nieba w Starym Testamencie • Znaczenia nieba w Septuagincie i w późnym judaizmie • Znaczenia nieba w Nowym Testamencie 1.4. Biblijne obrazy nieba „Ogród Eden” / „ogród Boży” / „raj” / „ogród niebieski” / „eschatologiczne miasto – niebieskie Jeruzalem” 1.5. Niebo w koncepcjach filozofii starożytnej a ujęcie biblijne 1.6. Podsumowanie pierwszego rozdziału 2. Kształtowanie się nauki o niebie w teologii patrystycznej – wiek I–II 2.1. Kształtowanie się nauki o niebie w teologii ojców i pisarzy okresu poapostolskiego (I–II wiek) 2.1.1. Didache – niebo jako „Królestwo Jezusa” 2.1.2. Klemens Rzymski, List do Kościoła w Koryncie – niebo jako realizacja obietnicy Jezusa i nagroda za uczynki 2.1.3. Ignacy Antiocheński – „Chrystus – bramą Ojca” 2.1.4. List Pseudo‑Barnaby – moralność zasługi, przez „drugie millenium” do nieba 2.1.5. Hermas Pasterz – Królestwo Boże osiągalne przez chrzest i praktykowanie cnót 2.1.6. Homilia z II wieku – niebo jako życie wieczne / odpoczynek za uczynki 2.1.7. Podsumowanie nauki o niebie w teologii patrystycznej ojców i pisarzy okresu poapostolskiego (I–II wiek) 2.2. Kształtowanie się nauki o niebie w teologii apologetów greckich II wieku 2.2.1. Arystydes z Aten – życie wieczne w królestwie niebieskim przez Jezusa Chrystusa 2.2.2. Justyn Męczennik – nauka o niebie jako kontynuacja kerygmatu i próba syntezy Biblii, nauk rabinackich i filozofii antycznej (moralizm eschatologiczny) 2.2.3. Tacjan Syryjczyk, Mowa do Greków – niebo jako „nieśmiertelność z radością”, osiągnięte dzięki dobrym wyborom duszy 2.2.4. Meliton z Sardes, Homilia Paschalna – Chrystus wprowadza zbawionych na wyżyny niebiskie 2.2.5. Atenagoras z Aten – życie wieczne za dobre czyny 2.2.6. Teofil z Antiochii – Do Autolika – powrót do raju w nieśmiertelności, w perspektywie nieba? 2.2.7. List do Diogneta – nieśmiertelna dusza mieszkająca w namiocie śmiertelnym oczekuje niezniszczalności człowieka w niebie 2.2.8. Podsumowanie nauki o niebie w teologii patrystycznej apologetów greckich II wieku 2.2.9. Podsumowanie nauki o niebie w teologii patrystycznej ojców i pisarzy okresu poapostolskiego i apologetów greckich II wieku 3. Kształtowanie się nauki o niebie w teologii patrystycznej – wiek III 3.1. Ireneusz z Lugdunum (130/140 – około 200) – nieśmiertelni i niezniszczalni zbawieni w niebiańskiej Jerozolimie 3.2. Klemens Aleksandryjski (150 – około 212) – niebo miejscem deifikacji zbawionych • Antropologia • Chrystus jako sposób osiągnięcia nieba • Cechy zbawionych • Eschatologiczne niebo 3.3. Orygenes (186 – około 253) – w kierunku nowego nieba i nowej ziemi • Metodologia Orygenesa • Filozofia Platońska • Egzegeza alegoryczna • Przesłanie wiary chrześcijańskiej • Kosmologia a eschatologia • Eschatologia dotycząca człowieka – nieśmiertelność duszy i ciała • Orygenesowska koncepcja eschatologicznego nieba 3.4. Autorzy łacińscy III wieku: Tertulian, Cyprian, Wiktoryn z Poetovium, Męczeństwo świętych Perpetuy i Felicyty – motyw Jerozolimy niebieskiej i nagrody • Tertulian • Cyprian z Kartaginy • Laktancjusz • Wiktoryn z Poetovium • Męczeństwo świętych Perpetuy i Felicyty – wizja Satura 3.5. Podsumowanie nauki o niebie w teologii patrystycznej ojców i pisarzy okresu III wieku Zakończenie Bibliografia 1. Teksty źródłowe 1.1. Edycje Biblii 1.2. Edycje apokryfów 1.3. Edycje tekstów patrystycznych (wydania krytyczne i istniejące polskie tłumaczenia) 1.4. Przekłady traktatów filozofii antycznej i tekstów klasycznych 2. Opracowania naukowe 2.1. Opracowania biblijne 2.2. Opracowania filozoficzne 2.3. Opracowania patrystyczne 2.4. Literatura pomocnicza Stosowane skróty Indeks biblijny Indeks rzeczowy Indeks osobowy Summary Table of contents | |
« wróć |
...jest pusty
Zaloguj
© by Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
Powered by MAJpage 1.2