W książce przedstawione są otwarte kursy masowe online, czyli kursy MOOC, w ich rozwoju historycznym i z uwzględnieniem kontekstu dydaktycznej skuteczności. Opisana została droga dojścia do kursów masowych poprzez zmieniające się trendy nauczania na odległość w ciągu ostatnich kilkunastu lat. Zaprezentowana jest typologia kursów tego typu, ich ewolucja oraz kierunki rozwojowe. Przedyskutowane są możliwe słabe punkty nowego typu kursów. Autor przedstawia także propozycję nowego rodzaju kursów masowych online z mocnym kontekstem społecznościowym i mechanizmami samoregulacji jako rozwiązanie łączące zalety innych rodzajów kursów MOOC rozwijanych w ostatnich latach.
SPIS TREŚCI:
WSTĘP
HISTORIA DISTANCE LEARNING
Historia czy prehistoria?
Kursy korespondencyjne
Radio i telewizja
Edukacja wsparta komputerowo
Rola technologii
Waga jakości
Standardyzacja
Blended learning , wielokanałowość, openness i zwiastuny MOOC-ów
TRENDY OSTATNICH LAT – ZWIASTUNY EPOKI MOOC-ÓW
Nieustający spór kognitywizmu z konstruktywizmem
Distance learning 2.0 , czyli nauczanie skoncentrowane na użytkowniku
T-learning , czyli wielokanałowość
Distance learning 3.0 , czyli usieciowienie
OER i uczenie w chmurze
PLE – Personal Learning Environment
Social learning
Zmiana ciągła czy nowy paradygmat?
MOOC – HISTORIA, IDEA I CECHY CHARAKTERYSTYCZNE
Cechy charakterystyczne
Otwartość
Masowość
Sieciowość
Autonomia studenta
Feedback i crowdsourcing
OTOCZKA ORGANIZACYJNA, EKONOMICZNA I LOGISTYCZNA
Konsorcja
Uznawalność
Pieniądze
Serwisy meta-MOOC-owe
ZAGROŻENIA I KRYTYKA MOOC-ÓW
KRYTERIA KLASYFIKOWANIA MOOC-ÓW
RODZAJE MOOC-ÓW WSPÓŁCZEŚNIE
Bazowe typy kursów MOOC
Hybrydowe kursy MOOC
Kursy MOOC odwrócone
Mobilne kursy MOOC
TRENDY ROZWOJU MOOC-ÓW
Social knowledge i collaborative learning
Technologia dla edukacji
Learning by doing
sMOOCs jako propozycja
JAK SIĘ TO ROBI – PRZEGLĄD PRZYPADKÓW
Przykład 1: CS221 Introduction to Artificial Intelligence
Przykład 2: CS229 Machine Learning
Przykład 3: CS193P iPad and iPhone Application Development
Przykład 4: Think Again: How to Reason and Argue
Przykład 5: CCK08 Connectivism and Connective Knowledge
BIBLIOGRAFIA