Monografia ks. Tadeusza Borutki podejmuje analizę wpływu postmodernizmu na religijność oraz życie społeczne współczesnego człowieka, uwzględniając perspektywy teologiczne i socjologiczne. W pierwszym rozdziale ukazano historyczny rozwój postmodernizmu, jego podstawy ideologiczne oraz konsekwencje dla życia społecznego i religijnego. Kolejne rozdziały koncentrują się na omówieniu „dogmatów” postmodernizmu, takich jak relatywizm moralny i religijny, konsumpcjonizm oraz hedonizm, a także ich wpływu na kryzys wiary i religijności. Szczególną uwagę poświęcono zagrożeniom związanym z neopogaństwem, indywidualizacją wiary oraz subiektywnym przeżywaniem duchowości. Zwieńczeniem pracy jest analiza modelu nowej ewangelizacji, obejmującego dialog zbawienia, inkulturację oraz świadectwo wiary. Monografia podkreśla znaczenie odnowy Kościoła i duszpasterstwa w odpowiedzi na współczesne wyzwania.
Wprowadzenie
- Postmodernizm i jego perspektywa rzeczywistości
1.1. Rys historyczny
1.2. Dekonstruktywizm i jego cywilizacyjne konsekwencje
1.3. Program ideowy postmodernizmu
1.4. „Zeświecczenie” zbawienia
1.5. Nowy humanizm
1.6. Humanizacja natury oraz animalizacja człowieka
1.7. Przejawy ponowoczesnej ideologii w społeczeństwie
- Meandry ideologii postmodernistycznej
2.1. Odrzucenie idei prawdy i obiektywności
2.2. Redukcjonizm i zmienność
2.3. Relatywizm moralny i religijny
2.4. Hedonizm, konsumpcjonizm, utylitaryzm i konformizm
2.5. Sprzyjanie globalizmowi
- Obiektywne zagrożenie postmodernizmu dla wiary
3.1. Nihilizm, agnostycyzm i permisywizm
3.2. Kryzys koncepcji człowieka
3.3. Indywidualizm i indywidualizacja religijności
3.4. Sekularyzacja i desakralizacja życia
- Subiektywne trudności w wierze ludzi ery postmodernistycznej
4.1. Współczesne bożki: pieniądz, władza, kariera
4.2. Odrzucenie prawdy i moralności
4.3. Zakwestionowanie wiary w aspekcie doktrynalnym i zindywidualizowanie jej przeżywania
4.4. Zniekształcenie prawdy o powszechności Kościoła
4.5. Kultura i sztuka bez Boga i religii
- Próby zastąpienia wiary religijnej w postmodernizmie przez New Age
5.1. Rozwój neopogaństwa
5.2. Globalizacja pogaństwa w New Age
5.3. Panteistyczne podejście do idei Boga
5.4. Propozycja nowej duchowości człowieka
5.5. Ekodeterministyczna symbioza człowieka z przyrodą
- Model nowej ewangelizacji stosowany wobec człowieka ponowoczesnego
6.1. Potrzeba nowej ewangelizacji
6.2. Doskonalenie relacji między wiarą a kulturą
6.3. Powrót do źródeł wiary i moralności oraz wrażliwość na „znaki czasu”
6.4. Etyczne wartości kultury i ich inspiracyjna rola
- Odnowa Kościoła poprzez dynamizację jego misji i pogłębioną inkulturację
7.1. Konieczność odnowy Kościoła i duszpasterstwa
7.2. Rola świadectwa wiary w świecie postmodernistycznym
7.3. Od nauczania kerygmatycznego do dialogu zbawienia
7.4. Potrzeba inkulturacji Ewangelii i ewangelizacji kultur postchrześcijańskich
Zakończenie
Abstrakt
Abstract